Etiketter

onsdag 22 augusti 2012

vad jag tycker om skolan

skolan har börjat, läxor har redan kommit och det känns som jag har gått i skolan i flera veckor nu. jag kommer nog aldrig trivas i skolans miljö. det är inget fel på skolan eller eleverna, det är tio poängare, jag snackar om att gå in i ett klassrum och ha lektion och lära sig något man egentligen inte vill eller Orkar lära sig. nu sitter jag i min soffa och ser att jag har en läxa tills imorgon, (självklart glömde jag den..) och en på tisdag. MAn har Ingen ORK att sitta å plugga! man får liksom tvinga sig igenom det! hatar den känslan. varför ska man ha massa läxor? hellre har jag allt i ett prov. för provet avgör ju dels kunskaperna för klara den kursen men läxa är bara något som läraren inte ha tid med att göra på lektionstid. ne men jag förstår att ni inte håller med mig om detta men det är väl för att jag inte riktigt tycker om att gå i skola, och kommer nog aldrig att göra det. och jag vet att jag måste fortsätta med universitet för att kunna bli ngt bra, men jag kommer nog aldrig gilla där här att gå kurser och få ett betyg på vad man har lärt sig. jag vet inte, det kanske beror på att jag är lat, skoltrött. men jag orkar ju göra EXAKT allt annat, jag orkar gå i skolan, jag är taggad hela tiden, jag har energi att göra princip vad som helst, förutom läxor och prov och allt som man ska göra utanför skoltid. varför så, det blir som världens belastning och man faller ner till marken och man vill bara försvinna, bara för tio glosor till i morgon. tragiskt.

ni kanske tänker, hur ska du då kunna lära dig något? hur ska du få veta de viktiga sakerna?
för det för det första om man läser något man inte tycker om att läsa så blir allt så mycket jobbigare och man blir inte direkt motiverad och även om man får ett E i betyg och klarar kursen så kommer man glömma allt efter ett halv år vad man hade lärt sig i den kursen. vad är det för mening då? jag kommer inte ihår ett piss om vad jag läste i grundskolan. eller förra året, visst jag vet att vi snacka om riksdagen t.ex men ingen aning hur det fungerar. för det andra så finns det andra sätt att lära sig in på. vill man lära sig om historia, varför inte resa ut och gå kolla och lyssna på historia? gillar geografi, varför inte resa ut och utforska? vill kunna mer engelska, varför inte resa dit och lära sig? ne men ni fattar.
 jag säger inte att skolan är dålig, det är sjukt bra och man lär sig mycket. men jag tycker att man ska undervisa mycket intensivare i grundskolan om det viktigaste. och barn klarar av mycket, tror inte det är så jobbigt att vara i skolan en timme extra. och sedan efter årkurs nio får man läsa till sånt man vill läsa till? upptäcka saker runt om i världen och lära sig djupare i vissa ämnen och områden som man sj är intresserad av. och att man får studiebidrag och extra pengar för de kurser man läser till, till resor och så. medan det finns gymnasium för de som inte vet vad de vill bli och vill lära sig mer och älskar att gå i skolan eller vad de nu är. jag tycker inte att skolan(gymnasium, universitet) ska ha så stor betydelse av vad man vill bli. vill man bli läkare redan man slutar grundskolan är det ju skit bra, så är man färdig utbildad läkare vid arton årsåldern? va är problemet?
barn kanske inte vet vad man vill bli vid 16 årsåldern? ne men då får man hitta ett knep att kunna undervisa barn på de sätt att de vill bli ngt de är intresserad av.  jag kanske tänker helt snett men de är så jag tänker dels. ni får gärna kommentera vad ni tycker, var anonymaom ni vill) och var emot och för. kör på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar